Pomijając przepisy, zaopatrzenie się w dobre oświetlenie do roweru pozwoli Ci jeszcze dłużej cieszyć się jazdą na rowerze. I bardziej bezpiecznie. Którą opcję najlepiej kupić? Cóż, nie ma jednej odpowiedzi. To zależy od tego, jaki rodzaj kolarstwa uprawiasz, bo każde ma swoją specyfikę. Używanie świateł do ostrzegania o swojej pozycji na drodze nie jest tym samym, co używanie ich do pokonywania górskich tras rowerowych.
Oferta lampek na rynku jest ogromna i przed ich zakupem należy zadać sobie pytanie: Do czego są mi potrzebne? Jakie trasy będę z nimi jeździł?
Moc lampki rowerowej określa się na podstawie liczby lumenów. brzmi znajomo? Jest to wartość, która pojawia się (lub powinna się pojawić) w specyfikacji każdej lampki rowerowej.
Lumen to jednostka miary określająca poziom oświetlenia naszego urządzenia. Informuje o ilości światła, jakie emituje w danym okresie czasu. Powiedzmy, że określa intensywność; jak jasne jest światło. Są lampki rowerowe o mocy 5 lumenów i są lampki rowerowe o mocy 4000 lumenów, a nawet 8000 lumenów. A co będzie dalej…
Jeśli chcesz się zorientować, sprawdź film promocyjny tego modelu reflektorów Magicshine. Jedna z najmocniejszych jakie można znaleźć na rynku, o mocy 8000 lumenów!
Trzeba tu zrozumieć jedną rzecz, zwłaszcza jeśli chodzi o reflektory. ledowe oświetlenie rowerowe
Te lumeny mogą być skoncentrowane lub skupione w jednym punkcie, albo mieć szeroki promień działania. Podobny do efektu zoomu w aparacie fotograficznym, że tak powiem. Ta okoliczność decyduje o postrzeganiu światła jako bardzo jasnego lub niezbyt jasnego.
Innymi słowy, mocne światło (o wielu lumenach) nie musi być koniecznie tym, którego potrzebujesz. Jeśli jej promień działania jest bardzo szeroki, to oświetli ona większą powierzchnię, ale będzie słabsza. Da to inny rodzaj informacji o terenie. Nie lepiej, nie gorzej: inaczej.
Najmocniejsze światło nie zawsze jest najlepszym światłem.
W rzeczywistości światło o mniejszej mocy może lepiej wykonywać swoją pracę, ponieważ może również mieć większą autonomię i być bardziej ekonomiczne.Czy to jest zrozumiałe?
Z drugiej strony, nie wszystkie marki używają tej samej metody pomiaru lumenów. Nie polegaj więc na rzekomych okazjach w niewyspecjalizowanych sklepach lub od zupełnie nieznanych marek.
Kolejną istotną kwestią związaną z lampkami rowerowymi jest ich autonomiczność. Jest to aspekt zmienny, który zależy od wielu czynników: źródła zasilania, trybu użytkowania, lumenów, warunków otoczenia itp.
Niektóre zawierają baterie alkaliczne, a nawet baterie typu guzikowego. Ale jeśli chodzi o czołówki, to dobre światła będą zazwyczaj działać na akumulatorach litowych. Prawie wszystkie są ładowane przez USB za pomocą kabla, choć są też takie, które dla wygody mają ten port wbudowany w swoją konstrukcję.
Zawsze dobrym pomysłem jest zakup lampek z akumulatorami, najczęściej klasy 18650. Baterie zwykłe lub guzikowe to skromne i mniej niezawodne lampki. Mogą wyciągnąć cię z kłopotów w środowisku miejskim, ale niewiele więcej.
Nie zapominaj, że baterie z czasem mają tendencję do degradacji. Nie da się tego uniknąć, dlatego zawsze miej pod ręką zapasowe zestawy.
Mówiąc o bateriach należy zaznaczyć, że istnieją dwie możliwe konfiguracje: lampki z wewnętrznym (wbudowanym) akumulatorem oraz lampki z zewnętrznym akumulatorem. O nich porozmawiamy później.
Aby jak najlepiej wykorzystać energię i nie zabrakło światła w środku trasy, najlepiej stosować odpowiedni tryb oświetlenia w każdej sytuacji. Jeśli jeździsz na rowerze w dobrze oświetlonym miejscu, zachowaj to na czas, gdy będzie ciężko. Mroczne, to znaczy.
W tym sensie można znaleźć lampy z zabezpieczeniem, które zarządza intensywnością światła, gdy wykryje, że ładowanie dobiega końca. Może to zaoszczędzić wielu kłopotów.
Montaż oświetlenia w rowerze
Jedną z kwestii, którą należy rozważyć, jest sposób mocowania świateł do roweru.
Najprostsze lampki są zwykle sprzedawane z małymi gumowymi pierścieniami, które mocuje się do kierownicy lub słupka siodełka. Zaletą jest to, że są łatwe w montażu i można je łatwo dostosować do rur o różnych przekrojach. Taka sama instalacja dotyczy zazwyczaj światła przedniego i tylnego.
Kolejnym krokiem w kierunku bezpieczeństwa są lampy, w których zastosowano mocne plastikowe lub metalowe klamry. Często są one zabezpieczone śrubami lub wkrętami, co pozwala na zamontowanie prawie każdego światła, bez względu na jego ciężar, bez obawy, że się wysunie. Jest to najczęściej spotykany typ przystawki do stosowania z bardziej specyficznymi lampami.
Wiele modeli lampek z wbudowanym akumulatorem ma w zestawie osobny uchwyt rowerowy. Jest to zalecane. Ale są też modele, w których sprzęgło jest częścią samej konstrukcji reflektora. Należy o tym pamiętać przy zakupie, ponieważ części zamienne nie zawsze są dostępne w przypadku zepsucia.