Lakierowanie pojazdu, czy jest nim pojazd, czy też motor, to zawsze, składający się z kilku następstw, wymagający gigantycznego nakładu pracy oraz skupienia, proces. Każdy zakład lakierniczy zaczyna własną pracę od ustaleń z konsumentem, który wybrać musi kolor lakieru oraz zdecydować się, czy ma być to lakier matowy, perłowy, czy też metaliczny. Kiedy wszystko pozostaje ustalone, do pracy przystępuje lakiernik. Pierwszym cyklem jego pracy jest nałożenie, tak zwanego, podkładu. Dzięki niemu zwiększona zostaje przyczepność dobrego lakieru.
Wszystkiego rodzaju nierówności lub też zgniecenia na karoserii usuwane są za pomocą wypełniaczy, których na rynku osiągalnych jest wiele typów. Po tych inauguracyjnych zabiegach, nadciąga czas na nałożenie lakieru bazowego, jakiego kolor i rodzaj ustalony został wcześniej z właścicielem pojazdu – przetestuj malarnia proszkowa. Czasami nieodzowne jest użycie rozcieńczalnika. Istnieją dwa rodzaje rozcieńczalników: uniwersalne oraz wodne. Pracę zamyka nałożenie lakieru bezbarwnego, który ochraniać ma lakier bazowy przed niepożądanymi czynnikami zewnętrznymi. Paleta barw lakierów samochodowych jest, niemalże, nieograniczona. Ważne jest rozróżnienie lakierów samochodowych na matowe i perłowe oraz metaliczne. Lakiery matowe należą do rzadziej spotykanych.
Konsumenci nieraz decydują się, za to, na lakiery metaliczne. Połysk tuż przy stosowaniu lakieru metalicznego czy też perłowego uzyskiwany jest to właśnie dzięki stosowaniu różnorodnego typu utwardzaczy. Utwardzacze podzielić możemy na trzy grupy, które stosuje się stosownie do rodzaju użytego lakieru: normalne, średnio prędkie, szybkie oraz wybitnie prędkie. Każdy serwis lakierniczy oferuje niezliczone ilości odcieni lakierów samochodowych.